سربازان ترکیه پناهجویان افغان را لت و کوب کرده اند

0
104

تلویزیون باغی: دیدبان حقوق بشر می‌گوید که سربازان ترکیه بر خلاف قوانین بین المللی، پناهجویان افغان را مورد ضرب و شتم قرار داده و دوباره به خاک ایران رانده اند.

شش پناهجوی افغان که پنج تن شان دوباره به ایران رانده شده اند به دیدبان حقوق بشر گفتند که نیروهای اردوی ترکیه آنان را به اندازهٔ لت و کوب کرده اند که استخوان‌های برخی از آنان شکسته شده است. آنان همچنان گفته اند که نیروهای ترکیه گروه‌های ۵۰ تا ۳۰۰ نفری پناهجویان افغان را به ایران راندند؛ اقدامی که در اثر آن برخی از اعضای خانواده‌ها از هم جدا شدند.

بلقیس ولی، پژوهشگر بحران و تنش دیدبان حقوق بشر گفته است که مقامات ترکیه به افغان‌ها حق درخواست پناهندگی را نمی‌دهند و سربازان این کشور نیز با پناهجویان افغان برخورد ظالمانه می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به تاریخ ۱۶ اکتوبر با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ملاقات می‌کند و در این جریان باید بر حکومت ترکیه فشار بیاورد تا در مورد اخراج خودسرانه افغان‌ها، اتهامات اخراج گروهی و رد حق پناهجویی آنان تحقیق کند.

پنج تن از این مهاجرین افغان که از ترس اخراج در ترکیه مخفی اند، گفته اند که از طریق پاکستان و ایران به گونهٔ قاچاقی به مرز ترکیه رفتند؛ جاییکه سربازان ترکیه برآنان گلوله باری کردند و سپس مورد ضرب و شتم قرار دادند.

Leave a reply