علوی: در تغییر رژیم افغانستان نقشی نداشتیم

0
46

تلویزیون باغی: عارف علوی؛ رییس جمهور پاکستان گفته‌است که این کشور هیچ نقشی در تغییر رژیم در افغانستان نداشته‌است. به باور او پاکستان بازیگر فعالی در افغانستان نیست.

او این اظهارات را در گفتگو با خلیج تایمز در سفر دو روزه خود به امارات عربی مطرح کرده‌است.

رییس جمهوری پاکستان گفته‌است که صلح در افغانستان موجب رفاه منطقه و فراهم‌سازی فرصت‌های تجاری با کشورهای آسیای مرکزی می‌شود.

او افزوده‌است که پاکستان خواهان صلح در افغانستان است؛ زیرا این امر تأثیر مثبتی نه تنها بر خود افغانستان،‌ بلکه بر کل منطقه خواهد داشت.

علوی بیان کرده‌است: «ویرانی در افغانستان به معنای پناهجویان بیشتر در پاکستان است؛ طبیعتا ما خواستار بی‌ثباتی در کشورهای همسایه نیستیم و امیدواریم شاهد یک دولت فراگیر باشیم که نماینده همه ذی‌نفعان سیاسی باشد.»

طالبان در حال حاضر دولتی را تشکیل داده که تمامی اعضای آن افرادی با عناوین ملا، قاری، مولوی و آخوند است و عمدتاً پشتون هستند. ترکیب این دولت واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای را در پی داشته‌است.

رییس جمهوری پاکستان در ادامه با تکذیب این اتهام که اسلام‌آباد از تغییر رژیم افغانستان حمایت کرده، گفته که اسلام‌آباد بازیگر فعالی در افغانستان نیست.

علوی افزوده‌است: «ما فقط به طالبان در زمینه‌های بشردوستانه کمک می‌کنیم؛ زیرا افغان‌ها از تحریم‌ها و مسدود شدن منابع مالی رنج می‌برند.»

رییس جمهوری پاکستان، خروج امریکا را «یک اقدام عجولانه» خوانده و در عین حال بیان کرده که هرگز راه حل نظامی‌ در افغانستان کارکرد نداشته‌است.

Leave a reply