شکایت شماری از داکتران بلخ از نبود بودجۀ کافی برای درمان معتادان

0
82

تلویزیون باغی: داکتران در یک مرکز درمانی معتادان در ولایت بلخ از نبود بودجهٔ کافی برای تداوی معتادان شکایت دارند.

داکتر شکور، موظف در مرکز تداوی سراپای معتادین ولایت بلخ می‌گوید که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این مرکز با مشکلات مالی روبرو است و به گفتۀ وی نهاد‌های خارجی نیز همکاری خود را با مراکز ترک اعتیاد ولایت بلخ به خصوص مرکز تداوی سراپا در این ولایت قطع کرده اند.

به گفتۀ داکتر شکور، هرچند این مرکز سراپا است و تنها مسوولیت جمع آوری و بستر نمودن معتادان در مدت زمان کوتاه را دارد، اما بنابر نبود بودجه، آنان قادر نیستند که حتا این خدمات را نیز ارایه کنند.

داکتر شکور به صدای امریکا گفت: “ما برای شناسایی معتادین موتر نداریم و برای مریضی که قرار است برای مدت کوتاه بستر شود، غذا نیز فراهم نمی‌توانیم .”

در ولایت بلخ و در زیر چتر ریاست صحت عامه، چهار مرکز تداوی معتادان فعالیت دارد که مرکز تداوی سراپا معتادان یکی از آنها است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیشتر از ۴۸ مراکز ترک اعتیاد در سراسر افغانستان مسدود شده و بودجه کافی برای درمان معتادان را ندارند.

بر اساس آمار در ولایت بلخ بیش از۱۲۴۰۰۰ نفر به شمول زنان و کودکان مواد مخدر را استعمال می‌کنند در این میان حدود ۴۰۰۰ تن معتاد در شهر مزار شریف به شکل بی سرپنا در جاده‌ها زندگی می‌کنند.

طالبان: شمار معتادین مواد مخدر در افغانستان به پنج میلیون تن رسیده است

Leave a reply