وزیر خارجه ترکیه: ده‌ها سال وقت می‌گیرد تا اعتماد غرب با روسیه احیا شود

0
43

تلویزیون باغی: وزیر خارجۀ ترکیه گفته است که به دنبال تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، احیای دوبارۀ اعتماد میان غرب و مسکو “ده‌ها سال” وقت خواهد گرفت.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه روز سه شنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حوت) در یک کنفرانس خبری مشترک با پیتر زیجارتو، همتای هنگری اش گفت: “البته که ما شاهد آغاز یک جنگ سرد جدید استیم.”

آقای چاووش اوغلو افزود: “ممکن‌ده‌ها سال را در بر بگیرد تا اعتماد دوباره احیا شود، اما باورمندیم که گام‌های فوری باید برای استقرار آتش‌بس برداشته شود.”

ترکیه که روابط گرم و نزدیک با روسیه و اوکراین دارد، در تلاش است تا برای ختم جنگ میان این کشور‌ها که دو ماه از آغاز آن می‌گذرد، میانجیگری کند.

به صفت عضو ناتو، ترکیه طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی را به اوکراین فراهم کرده است، اما انقره از پیوستن به تحریم‌های غرب بر مسکو خود را دور نگه داشته است.

ترکیه تا کنون دو دور گفتگو میان مذاکره کنندگان روسی و اوکراینی را میزبانی کرده است، هرچند این مذاکرات تا حال نتایج ملموسی نداشته است.

مقام‌های ترکیه گفته اند که ادعاهای مبنی بر قساوت نظامیان روسی در شهر بوچا و حملۀ راکتی روسیه بر ایستگاه قطار آهن در اوکراین سبب شده است تا مذاکرات صلح به میانجیگری انقره از هم بپاشد.

رییس جمهور ترکیه: همکاری با روسیه در زمینه صنایع دفاعی را تقویت می‌کنیم

Leave a reply