مقایسه عقب‌نشینی امریکا از افغانستان و ویتنام

0
95

پس از پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان و اشغال پایتخت این کشور به دست آنها، برخی مقامات برجسته امریکایی سقوط کابلرا با سقوط سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی در سال 1975 مقایسه کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه جون گفته بود: «طالبان ارتش ویتنام شمالی نیست. آنها از نظر قابلیت نظامی اصلا با هم قابلمقایسه نیستند. چنین چیزی به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد که ما مجبور شویم مردم را از پشت بام سفارت امریکا در افغانستان باهلیکوپتر نجات بدهیم

با این وجود، به گزارش خبرگزاری کنگره امریکا «هیل»، پیروزی‌های طالبان باعث انتقاد شدید جمهوری‌خواهان و مقامات امنیت ملیآمریکا به دولت بایدن شده است. آنها معتقدند که دولت فاجعه‌ای را رقم زده که می‌شد از آن اجتناب کرد، و دستاوردهای بشردوستانه‌ایکه با دشواری در افغانستان به ویژه برای زنان و کودکان به دست آمده بود را از بین می‌برد.

میچ مک‌کانل، سناتور جمهوری‌خواه و رهبر اقلیت سنا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر جو بایدن به سرعت تغییر مسیر ندهد، طالبان به یکپیروزی مهم نظامی دست خواهد یافت. اخباری که درباره کاهش بیشتر پرسنل سفارت ما و بازگرداندن سریع نیروهای نظامی شنیدهمی‌شود، به نظر در راستای فراهم کردن شرایط سقوط کابل است. تصمیمات پرزیدنت بایدن برای ما نتیجه‌ای تحقیرآمیزتر از سقوطسایگون در سال 1975 به بار خواهد آورد

جنرال اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین امریکا، نیز تاکید کرد که منفعت نگه داشتن یک نیرویکوچک نظامی در افغانستان برای امنیت ملی آمریکا و مقاصد بشردوستانه، بیشتر از هزینه‌های مالی و پرسنلی نسبی آن است.

به گفته وی: «وقتی که طالبان در میدان‌های شهرهای افغانستان قتل عام به راه می‌اندازد، مدارس دخترانه را با خاک یکسان می‌کند، وتمام دستاوردهایی که پس از سقوط رژیم‌شان در سال 2001 به دست آمده را از بین می‌برد، آیا رواست که ما کنار بایستیم و نظارهکنیم؟»

کارشناسان هشدار داده‌اند که افزایش نفوذ طالبان در افغانستان می‌تواند منجر به کشتار مقامات دولتی و وضع قوانین محافظه‌کارانهمذهبی شود که به‌طور ویژه حقوق زنان و دختران را پایمال می‌کند.

Leave a reply