بحث روی وضعیت مهاجران افغان در نشستی چندجانبه در کشورهای همسایه

0
92

تلویزیون باغی: وزارت مهاجرین حکومت طالبان از برگزاری نشستی برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای همسایه خبر داده است. بعد از رویداد حمله باچاقو بر سه طلبه در مشهد، مهاجران افغان از افزایش برخوردهای نامناسب در ایران شکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری باختر که زیر کنترول طالبان است، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته است که به زودی نشستی میان مقام های طالبان، ایران، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار می شود. وزارت امور مهاجرین طالبان گفته که در این نشست قرار است روی مشکلات مهاجرین افغان و رسیدگی به وضعیت آنان بحث و گفتگو شود.

 اخیرا در پی رویداد حمله با چاقو بر سه طلبه در صحن زیارت امام هشتم شیعیان در شهر مشهد ایران، مهاجران افغان ساکن در این کشور می گویند که خشونت و بدرفتاری با آنان افزایش یافته است. گرچه مقامات ایرانی در مورد هویت فرد مظنون به صورت رسمی توضیح نداده اند، اما برخی مقام‌های محلی این کشور ابتدا او را افغان و سپس ازبک تبار معرفی کردند.

در روزهای اخیر تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نیز دست‌به‌دست می‌شوند که نظامیان ایرانی را در حال شکنجه و توهین مهاجران افغان نشان می‌دهند. هرچند صحت این ویدیوها تائید نشده و و تاریخ ثبت آن‌ها نیز روشن نیست، اما مسئولان انتظامی ایران و مهاجران افغان در آن‌ها قابل تشخیص اند.

در شش ماه اخیر ۵۵۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند

Leave a reply