طالبان: تحت فشار جامعه جهانی برای بازگشایی مکاتب دخترانه هستیم

0
77

تلویزیون باغی: مولوی نورالله منیر سرپرست وزارت معارف امارت اسلامی طالبان می گوید که برای بازگشایی مکاتب دخترانه از سوی جامعه جهانی تحت فشار قرار دارند.

مولوی منیر افزود که حکومت سرپرست طالبان اما ضرورت تحصیل برای دختران را درک می کند و در حال کار روی مکانیسمی جدید در این خصوص می باشد.

وی تاکید کرد که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم به زودی با مکانیسم جدید بازگشایی خواهند شد.

لازم به ذکر است که امارت اسلامی طالبان در سوم حمل سال جاری علیرغم وعده های پیشین مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه مجدد تصمیم به بستن این مکاتب به روی دختران گرفت.

این تصمیم آنها با واکنش گسترده جامعه جهانی و خشم مردم افغانستان مواجه شد که آن را خلاف تعهدات پیشین این گروه در مقابل جهان و مردم افغانستان می دانستند.

چند روز پیش نیز نمایندگان شماری از کشورهای غربی به همراه نماینده ویژه سازمان ملل در یک اعلامیه مشترک ضمن تاکید بر بازگشایی مکاتب دخترانه، ادامه کمک های انکشافی به افغانستان را منوط به اقدامات و رفتار طالبان در قبال تعهداتشان به شمول بازگشایی مکاتب دخترانه عنوان نمودند.

طالبان پس از کسب قدرت در افغانستان تاکنون به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه حضور در صنف های درسی شان را نداده اند و حضور آنها را مشروط به طراحی لباسی متناسب با رسم و رواج افغانی کرده اند.

Leave a reply