خواست سران ۵۰ کشور برای قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی

0
79

تلویزیون باغی: سران ۵۰ کشور آسیایی و اروپایی در پایان یک نشست آنلاین درباره وضعیت افغانستان از دولت طالبان خواستند که روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کنند.

این نشست که برای دو روز به میزبانی نخست‌وزیر کمبودیا برگزار شده‌بود، روز جمعه، ۵ قوس پایان یافت و اشتراک‌کنندگان از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در این نشست روی توزیع مساویانه واکسین ضد ویروس کرونا و وضعیت میانمار که شاهد کودتای نظامی بود نیز بحث و گفتگو شد و در پایان آن اعلامیه‌ای صادر گردید.

در این اعلامیه آمده که رهبران کشورها توافق کردند که افغانستان دیگر نباید به لانه تروریست‌ها مبدل شود و از طالبان می‌خواهند که روابط خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

طالبان تاکنون درباره این نشست ابراز نظری نکرده‌اند.

جلوگیری از تبدیل افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها از مهم‌ترین خواست‌های جامعه جهانی از طالبان است.

امروز مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه آغاز می‌شود

پیشتر وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده‌بود که هیات امریکایی با طالبان درباره «منافع ملی حیاتی ما» که شامل عملیات ضد تروریستی علیه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد فروپاشیده‌ افغانستان و عبور امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار می‌کردند، گفتگو خواهد کرد.

طالبان اما می‌گویند، در این مذاکرات تلاش صورت می‌گیرد تا پول‌های منجمدشده افغانستان آزاد شود.

به باور ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان این دیدارها می‌تواند باعث «بنیان‌گذاری و تعلقات روابط دیپلماتیک میان دوطرف شود که به منفعت هر دو جانب است».

Leave a reply