بایدن و اردوغان در مورد ارسال کمک به مردم افغانستان گفتگو کردند

0
237

تلویزیون باغی: جو بایدن، رییس جمهوری امریکا در در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ٢٠ با رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کرد. کمک‌رسانی به مردم افغانستان یکی از محورهای گفتگو دو طرف بوده ‌است.

این دیدار امروز (یک‌شنبه، ۹ عقرب) در روم، پایتخت ایتالیا انجام شده‌است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن در این دیدار از مشارکت نظامی ترکیه در افغانستان در قالب ناتو قدردانی کرده‌است.

دو رهبر همچنین درباره وضعیت انسانی در سوریه، انتخابات آتی در لیبیا و ادامه کمک‌رسانی به مردم افغانستان گفتگو کرده‌اند.

بایدن در این دیدار بار دیگر به نگرانی امریکا در مورد در اختیار داشتن سامانه موشکی روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه اشاره کرده‌است.

رییس جمهوری امریکا همچنین بر اهمیت وجود نهادهای دموکراتیک نیرومند، احترام به حقوق بشر، و حاکمیت قانون برای صلح و رفاه در ترکیه تاکید کرده‌است.

یک مقام ارشد امریکایی به خبرنگاران همراه بایدن گفته که آقای اردوغان درخواست کشورش برای خرید جنگنده‌های اف- ۱۶ را مطرح کرد و بایدن به او گفت برای محقق شدن این درخواست، فرآیندی وجود دارد که باید طی شود.

اوایل ماه جاری میلادی، رویترز گزارش داد ترکیه درخواست خرید ۴٠ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت لاکهید‌مارتین و نزدیک به ٨٠ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی‌اش را به ایالات متحده ارائه داده است.

قانونگذاران ایالات متحده از بایدن خواسته‌اند از فروش جنگنده‌های اف-١۶ به ترکیه خودداری کند و تهدید کرده‌اند در صورت لزوم مانع آن خواهند شد، چرا که ترکیه سیستم‌های دفاع موشکی روسی را خریده و «مانند یک دشمن رفتار کرده است.»

Leave a reply