تنش ها میان ایران و عربستان به زودی پایان میابد_ صدراعظم عراق

0
115

تلویزیون باغی: مصطفی الکاظمی ، صدراعظم عراق، روز شنبه ۳۰ اپریل ( دهم ثور) گفت که قرار است به زودی تنش‌های چندین ساله میان عربستان سعودی و ایران پایان یابد و توافق بین این دو رقیب منطقه‌ای نزدیک شده است.

پس از مذاکرات دور پنجم میان این میان تهران و ریاض در بغداد، مقام‌های عراقی اکنون خوشبین به نظر میرسند و از آغاز برگزاری ششمین نشست قریب الوقوع صحبت کرده اند،‌ مذاکراتی که ممکن زمینهٔ از سرگیری روابط دپلوماتیک میان دو کشور را مساعد سازد. روابط دپلوماتیک میان ایران و عربستان در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از آن قطع شد که معترضان خشمگین در ایران ماموریت‌های دپلوماتیک عربستان سعودی را به آتش کشیدند.

پس از آنکه عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را، در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد، معترضان ایرانی بر نمایندگی‌های دپلوماتیک عربستان سعودی در ایران حمله کردند. عربستان سعودی از آن به بعد روابط خود را با ایران قطع کرد.

عراق که در همسایگی ایران و عربستان سعودی قرار دارد،‌ در یک سال گذشته پنج بار میزبان مذاکرات میان هیات‌های تهران و ریاض بوده است تا روابط میان عربستان با اکثریت مسلمان سنی و ایران با اکثریت مسلمان شیعه از سرگرفته شود.

ایران توافق استخراج گاز خلیج فارس از سوی کویت و عربستان را غیرقانونی خواند  

Leave a reply