کناره گیری رییس جمهور فراری یمن

0
35

تلویزیون باغی: عبد ربه منصورهادی، رییس جمهور فراری یمن با صدور بیانیه‌ای رسما از سمت خود کنار رفته و تمامی اختیارات را به شورای رهبری ریاست جمهوری آن کشور منتقل کرده‌است.

بربنیاد گزارش‌ها، رییس جمهوری یمن، صبح امروز پنج‌شنبه (۱۸ حمل) با صدور بیانیه‌ای از سمت خود کنار رفته و الجزیره گزارش داده‌است که رشاد محمد العلیمی؛ ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.

رییس جمهور مستعفی یمن همچنین با صدور فرمانی، علی محسن الاحمر؛ معاون خود را نیز از سمت‌اش برکنار کرده‌است.

شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده خواهد گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، حذف عبد ربه منصور هادی؛ رییس جمهور مستعفی یمن از رایزنی‌های ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی است.

عبدربه منصور هادی در پی تسلط حوثی‌های مورد حمایت ایران بر صنعا از آن کشور گریخت و به عربستان پناه برد؛ اما جامعه بین‌المللی همچنان او را رییس جمهوری قانونی یمن می‌شناخت.

عربستان سعودی از ششم حمل سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز امریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن – فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حمله‌های آنان با مقاومت حوثی‌های مورد حمایت ایران روبه‌رو شد و بعد از هفت سال جنگ و کشتار و تعرض به خاک همدیگر در نهایت به آتش‌بس رضایت داده‌اند و انتظار می‌رود این روند به یک توافق صلح منجر شود؛ توافقی که پیش از هر چیزی باید میان ایران و عربستان به دست آید.

جنگ یمن، جان هزاران نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر در فقر و قحطی فروبرده و یکی از بزرگ‌ترین فجایع قرن جاری نامیده می‌شود.

Tagsیمن

Leave a reply