امریکا با طالبان در نشست اسلو درباره نظام فراگیر مذاکره می‌کند

0
43

تلویزیون باغی: وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که قرار است توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با هیات طالبان در اسلو؛ پایتخت ناروی، روی تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان گفتگو کنند.

این وزارت امروز یک‌شنبه، ۳ دلو با نشر خبرنامه‌ای گفته است که گفتگوی توماس وست و هیات طالبان قرار است فردا دوشنبه، ۴ دلو برگزار شود.

وزارت خارجه امریکا، تشکیل حکومت فراگیر را از محوری‌ترین مورد برای گفتگوی دو طرف عنوان کرده و گفته است که در این دیدار روی مواردی مثل بحران اقتصادی و انسانی، دسترسی زنان به آموزش و کار نیز تمرکز خواهد شد.

این وزارت همچنین گفته است که در این نشست روی مبارزه با تروریزم و نگرانی از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز گفتگو خواهد شد.

این در حالی است که روز شنبه، هیاتی از طالبان به رهبری امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان به ناروی سفر کرده است.

وزارت خارجه ناروی در خبرنامه‎‌ای گفته است که هیأت طالبان امروز (یک‌شنبه، ۳دلو) با شماری از زنان و برخی از فعالان مدنی، در هوتل سوریاموریا، در حومه اسلو مذاکره می‌کنند.

وزارت خارجه ناروی گفته قرار است که روز دوشنبه، طالبان با نمایندگان ایالات متحده امریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا دیدار کنند.
براساس آجندای وزارت امور خارجه ناروی، روز سه‌شنبه به گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیأت طالبان و مقامات ناروی اختصاص یافته است.

هنوز هیچ کشوری در جهان طالبان را که بالفعل قدرت را در کابل در دست دارد، به رسمیت نشناخته است و وزیر امور خارجه ناروی هم تأکید کرده است که این گفتگوها به معنی «مشروعیت دادن» یا «به رسمیت شناختن» طالبان نیست.

آغاز مذاکرات طالبان و شماری از فعالان مدنی در اسلو

Leave a reply