بزرگداشت از تولد شاه تیموریان در کابل

0
52

تلویزیون باغی: شماری از استادان دانشگاه و فعالان فرهنگی در کابل از تولد ظهیرالدین محمد بابر، شاه دودمان تیموریان و امیرعلی شیرنوایی تجلیل کردند.

این برنامه روز جمعه، ۲۹ دلو، توسط نهاد اوزگریش برگزار شد.

به گفته برگزارکننده‌گان، در این برنامه از شخصیت ادبی، فرهنگی و سیاسی ظهیرالدین بابر و امیرعلی شیر نوایی، نحوه حکومتداری‌شان و نیز آبادی‌هایی که در زمان حکومت‌شان انجام شده بود، یادبود به عمل آمد.

اشتراک‌کننده‌گان در این نشست می‌افزایند که نحوه حکومت‌داری و رویکرد عمرانی ظهیرالدین بابر و امیرعلی شیر نوایی باید الگو قرار بگیرد.

به گفته آنان، امیرعلی شیرنوایی، وزیر دانشمند سلطان‌حسین بایقرا در هرات، عدالت اجتماعی را برقرار می‌کرد و با مردم روابط نیک و حسنه داشت.

به گفته اشتراک‌کننده‌گان، زمانی‌که قلمرو دودمان تیموریان، به‌ویژه ظهیرالدین بابر ارزیابی شود، نمادی از رویکرد عمرانی این حکومت دیده می‌شود.

ظهیرالدین محمد بابرشاه، نواسه تیمور کورگانی، بنیان‌گذار سلسله کورگانیان هند است که در سال ۹۱۰ هجری بر کابل و نواحی آن حکم‌روایی میکرد.

او کابل را به عنوان پایتخت مرکزی خود انتخاب کرده بود.

بابرشاه علاقه شدیدی به کابل و هوای این شهر داشته است؛ طوری که پیش از مرگش توصیه کرده که او را در باغی که خودش به نام باغ بابر ساخته بود، دفن کنند.

Leave a reply