«گفتگو با طالبان ضروری و درست است»_ کارشناسان آلمانی

0
80

تلویزیون باغی: به باور دو کارشناس آلمانی، غرب برای حفظ منافع و ارزش‌های خود، باید در گفتگو با طالبان باقی بماند. آنها می‌گویند که نباید فریب تصورات کلیشه یی غربی را خورد که گویا طالبان «جنگجویان ظاهراً ماقبل تاریخ» اند.

از زمانی که گروه طالبان در نیمه آگست ۲۰۲۱ بار دیگر به قدرت رسید، کشور های غربی تلاش می کنند سیاست مناسبی در برابر رژیم طالبان اختیار کنند. غرب از یک سو نمی خواهد با به رسمیت شناختن این رژیم، به آن مشروعیت ببخشد، از سوی دیگر راه های را برای گفتگو با طالبان جست و جو می کند تا شرایط مشخصی برای کمک های بشردوستانه ایجاد شده بتواند.

کونراد شیتر، که مشترکاً با کاتیا میلکه به تازگی کتابی را زیر عنوان «طالبان: تاریخ، سیاست، ایدیولوژی» به نشر رسانده است، می گوید اینکه غرب با وجود تمام قید و شرط ها در قبال سیاست طالبان، به ویژه مسایل مربوط به حقوق زنان، ارتباط خود را با این گروه قطع نمی کند، کار درستی است. به قول وی افغانستان را به خاطر موقعیت جئوپولیتیکی آن نیز نمی توان به طور دوامدار نادیده گرفت. شیتر می افزاید که پاکستان، چین و حامیان مالی عربی تلاش می کنند بر طالبان تأثیر بگذارند، و هر کدام منافع خود را دارند. او و میلکه انتظار دارند که اروپا نیز در این زمینه در پی نزدیکی با طالبان باشد: «تنها برای واضح ساختن این که همه آنچه در بیست سال گذشته در زمینه انکشاف عرصه ملکی در افغانستان صورت گرفته، بیهوده نبوده است.»

تا زمانیکه طالبان تغییر موقف ندهند به رسمیت شناخته نخواهند شد_ وزیر خارجهٔ آلمان

Leave a reply