دانش‌آموزان با چشمان اشک‌بار به خانه برگشتند

0
97
تلویزیون باغی: ساعاتی پس از شروع سال تعلیمی جدید در افغانستان طالبان روز چهارشنبه دستور دادند که مکتب‌های متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود بمانند. این تغییر سیاست طالبان سردرگمی و ناراحتی شدید دختران و معلمان آن‌ها را به دنبال داشت.

انعام الله سمنگانی، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه «ای اف پی» گفت که گزارش‌ها در مورد پس فرستادن شدن دختران از مکاتب درست است. سمنگانی گفت که فعلا درباره دلایل آن اظهار نظر نمی‌کند، در حالی که عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف طالبان گفت: «ما اجازه نداریم در این باره اظهار نظر کنیم.»

یک تیم خبرگزاری فرانسه در لیسه زرغونه مصروف ثبت ویدیو برای پوشش خبری شروع مکاتب دخترانه بود که یک معلم وارد صنف شد و گفت که مکتب بسته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانش آموزان که بعد از چند ماه تازه به صنف مکتب حاضر شده بودند، بسیار ناراحت شدند و اشک‌ریزان وسایل شان را جمع آوری کرده و از صنف بیرون شدند.

پلوشه، معلم یک مکتب دخترانه در کابل گفت: «من دانش آموزانم را می‌بینم که گریه می‌کنند و دوست ندارند از صنف بیرون شوند». او گفت: «این که دانش‌آموزانم گریه می‌کنند، برایم خیلی دردناک است.»

دیبورا لاینز، فرستاده سازمان ملل گزارش‌ها راجع به مسدود شدن مکاتب را «نگران کننده» خواند. او در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «اگر (این خبر) درست باشد، دلیل احتمالی آن چیست؟»

وقتی که طالبان در اگست سال گذشته قدرت را به دست گرفتند، مکاتب به خاطر همه گیری کووید ۱۹ مسدود بود. اما دو ماه بعد فقط به پسران و دختران تا صنف ششم اجازه داده شد که درس‌های شان را از سر بگیرند.

در آن زمان نگرانی‌هایی وجود داشت که طالبان ممکن است دختران را از همه امکانات آموزشی و تحصیلی محروم کنند، همان کاری که آن‌ها در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ انجام داده بودند.

جامعه بین المللی حق تحصیل برای همگان را یک شرط اصلی در مذاکرات راجع به دریافت کمک و به رسمیت شناختن رژیم جدید طالبان می‌داند. چند کشور و سازمان مختلف اعلام کردند که حاضر به پرداخت معاش معلمان هستند.

Leave a reply