پدر بمب هسته‌ای پاکستان در سن ۸۵ سالگی درگذشت

0
40

تلویزیون باغی: عبدالقدیر خان که باعث تبدیل شدن پاکستان به عنوان کشور هسته‌ای شد و پدر بمب هسته‌ای پاکستان لقب گرفته بود، در ۸۵ سالگی درگذشت.

شبکه دولتی PTV پاکستان امروز یکشنبه، ۱۸ میزان از مرگ عبدالقدیر خان گزارش داد.

این دانشمند هسته ای به دلیل تبدیل کردن کشورش به عنوان اولین کشور اسلامی دارای سلاح اتمی در دنیا و دفاع از آن، به عنوان یک قهرمان در پاکستان شناخته می شد.

وی بیش از ۱۵۰ مقاله علمی و پژوهشی نوشته و منتشر کرده است.

طبق آخرین گزارشات، پدر بمب هسته‌ای پاکستان به دلیل مشکلات ریوی ناشی از کووید ۱۹ درگذشته است.

او در ۲۶ اگست به ویروس کرونا مبتلا شده بود و به دلیل وخامت اوضاع در بخش مراقبت‌های ویژه شفاخانه آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا بستری شد.

در همین حال به گزارش ایرنا، دکتر عبدالقدیر خان متولد سال ۱۳۱۵ شمسی، فیزیکدان هسته‌ای و مهندس متالوژی پاکستانی است که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های وی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتم پاکستان بود. او در سال ۱۳۵۵ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) در نزدیکی اسلام‌آباد را تأسیس کرد و تا زمان بازنشستگی (سال ۱۳۸۰) به عنوان مدیر کل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود.

عبدالقدیر عنوان پدر بمب هسته‌ای پاکستان را یدک می‌کشید و برای اینکه کشورش را در عرصه هسته‌ای همتراز هند رقیب سنتی پاکستان در جنوب آسیا کرد، مورد ستایش قرار می‌گیرد اما اعتراض وی به تمهیدات و مراقبت‌های امنیتی همواره جنجال برانگیز بوده است.

Leave a reply