دبیرکل سازمان ملل: برای ارسال کمک، برخی تحریم‌های طالبان برداشته شود

0
74

تلویزیون باغی: آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، این سازمان باید شرایطی را فراهم کند تا طالبان از برخی تحریم‌ها معاف شوند و کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به نحوی مؤثر توزیع گردد.

او روز چهارشنبه (۳۱ سنبله) در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ بر ضرورت ایجاد سازوکارهایی برای تزریق پول نقد به اقتصاد افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی آن و در نتیجه خروج گسترده پناهندگان و بی‌ثباتی کل منطقه، تاکید کرد.

گوترش گفت: «من درخواست کرده‌ام تا برخی از معافیت‌ها برای ممکن ساختن جنبه‌های عملیاتی صادر شوند. لازم خواهد بود تا بنا به دلایل عملیاتی برخی معافیت‌ها در مورد شماری از تحریم‌ها اعمال شود تا زمینه‌های مورد نیاز برای توزیع مؤثر کمک‌های بشردوستانه فراهم گردد.»

او افزود که بر عهده شورای امنیت است تا در نظر بگیرد که تدوین نقشه راه سازمان ملل برای صدور معافیت‌ها لازم است یا خیر.

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا هم در این نشست گف که کشورش متعهد به ارائه‌ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است و طالبان باید زمینه‌ ارسال و توزیع این کمک‌ها را فراهم کنند.

او در واکنش به گفته‌های وانگ یی؛ وزیر خارجه چین مبنی بر برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان گفت که این تحریم‌ها حفظ می‌شود؛ اما تاثیراتش بر مردم افغانستان محدود خواهد شد.

بلینکن در رابطه به ذخایر مسدودشده بانک مرکزی افغانستان هم گفت که این پول‌ها در چارچوب حمایت از مردم افغانستان آزاد خواهد شد.

به دنبال تسلط طالبان بر کابل، امریکا ذخایر ارزی افغانستان را منجمد کرد.

در حال حاضر در کشور، مردم با کمبود پول نقد مواجه هستند و روزانه صدها نفر پشت دروازه‌ بانک‌ها منتظر دریافت پول می‌مانند.

با این حال، چین می‌گوید ذخایر ارزی افغانستان، دارایی‌های ملی است که باید متعلق به مردم این کشور باشد و نباید به عنوان یک چانه‌زنی برای اعمال فشار سیاسی بر افغانستان استفاده شود.

وزیر امور خارجه چین در نشست گروه بیست گفت که تحریم‌ها یا محدودیت‌های مختلف یک‌جانبه علیه افغانستان باید در اسرع وقت برداشته شود.

Leave a reply