صدور حکم یکسال حبس برای یک خبرنگار در هرات از سوی طالبان

0
53

تلویزیون باغی: فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفته است که یک محکمۀ نظامی طالبان در ولایت هرات، خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز را به یک سال زندان محکوم کرده است.

این فدراسیون روز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که آقای قادری به تاریخ ۱۷ مارچ امسال توسط ادارۀ استخبارات طالبان بازداشت شد و تا کنون در زندان این گروه به سر می‌برد.

بر اساس معلومات این نهاد بین‌المللی، این خبرنگار به اتهام “جاسوسی به رسانه‌های خارجی” و انتقاد از حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و محاکمه شده است.

در اعلامیه‌ای این نهاد آمده است: “فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان توقیف و محاکمه خالد قادری توسط محکمۀ نظامی طالبان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی از زندان می‌باشد.”

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان همچنین گفته است که طالبان باید اذیت و آزار و شکنجۀ خبرنگاران را در افغانستان متوقف کنند. به گفتۀ این نهاد پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بسیاری خبرنگاران با محدودیت‌های شدید، تهدید و بازداشت‌های خودسرانه روبرو شده اند.

در بیشتر از هشت ماه حاکمیت طالبان بر این کشور، این نخستین‌بار است که این گروه یک خبرنگار افغان را محاکمه و زندانی کرده اند.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان همچنین از ادامۀ بازداشت‌ها و شکنجۀ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط ادارۀ استخبارات طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در ماه گذشته، دو خبرنگار توسط این گروه بازداشت و شکنجه شده اند.

بازداشت یک تصویربردار تلویزیون محلی از سوی طالبان در بلخ

Leave a reply