ضمیر کابلوف: طالبان برای شناسایی دولت شان انتظارات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند

0
101

تلویزیون باغی: همزمان با تاکید طالبان بر شناسایی دولت شان از سوی جامعه بین‌المللی، ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته است که طالبان اگر خواستار به رسمیت شناخته‌شدن هستند، باید انتظارات جامعه جهانی در رابطه به حقوق بشر و فراگیری دولت را برآورده کنند.

به گزارش ریانووستی، کابلوف پس از نشست مسکو در گفتگو با خبرنگاران درباره به‌رسمیت شناختن طالبان اظهار داشت که این موضوع در نشست مسکو درباره افغانستان مطرح شده است.

این نشست امروز ( چهارشنبه، ۲۸ میزان) با اشتراک نمایندگان ده کشور منطقه و یک هیات طالبان برگزار شد.

کابلوف توضیح داد: «بدون تردید این موضوع مطرح شده است… به هیات طالبان گفته شد که این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که اکثر انتظارات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند».

این مقام روسی افزود: «طالبان باید انتظارات در مورد حقوق بشر و فراگیری دولت را برآورده کنند. سازمان ملل متحد باید میزبان کنفرانس بین المللی کمک‌کنندگان [مالی] برای افغانستان باشد».

مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس‌الوزرای طالبان در سخنرانی خود در نشست مسکو گفت که انزوای افغانستان به نفع هیچ جهتی نیست و جامعه بین‌المللی باید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

او گفت طالبان در پی تعامل با جهان هستند و حاضرند روی تمام نگرانی‌های جامعه‌ جهانی به وضاحت، شفافیت و صراحت گفتگو کنند.

حنفی مدعی شد که در ساختار دولت طالبان تمام اقوام و اقشار جامعه‌ افغانستان حضور دارد و در عین حال افزود که پروسه اصلاحات سیاسی در نظام سیاسی زمان‌گیر است.

حنفی همچنین گفت که فساد تمام ساختار سیاسی نظام قبلی را در برگرفته بود و با وجود «وعده‌های زیبا» در مجامع بین‌المللی تا آخرین لحظه حکومت غنی هیچ پیشرفتی در عرصه مبارزه با فساد اداری صورت نگرفته بود.

او افزود که رهبران سیاسی دولت پیشین از فرصت‌ها برای زراندوزی استفاده کردند و طالبان حکومتی را به ارث بردند که قرض‌دار همسایه‌ها بود.

حنفی از امریکا خواست که ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های این کشور را آزاد کند و مردم نباید بهای تفاوت نظر سیاسی را بپردازند.

سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاحیه نشست مسکو اظهار داشت که روسیه از طالبان می‌خواهد تا یک دولت فراگیر با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان تشکیل دهند.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف خاطرنشان کرد که انتظاراتی که از دولت گذشته افغانستان به ریاست اشرف غنی در مورد آشتی ملی وجود داشت، برآورده نشد و اکنون این مسئولیت بر عهده طالبان است  زیرا تغییر حکومت در این کشور دیگر واقعیت تحقق یافته است.

وزیر امور خارجه روسیه  اظهار داشت «ما به تلاش های طالبان برای تثبیت وضعیت نظامی-سیاسی و بهبود فعالیت دستگاه دولتی در افغانستان را مشاهده می کنیم».

وی گفت که قبل از این ملاقات با هیاتی از طالبان دیدار کرده بود که در آن به تفصیل درباره نیاز به یک سیاست اجتماعی صالح و احترام به حقوق و آزادی های بشر بحث شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از جامعه جهانی خواست منابع خود را برای کمک به افغانستان از جمله برای جلوگیری از بحران و توقف جریان مهاجرت از این کشور بسیج کند و افزود که مسکو در آینده نزدیک کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «گزارش های رسیده  درباره وخامت شرایط زندگی مردم عادی افغانستان بسیار نگران کننده است. کارشناسان بد ر شدن اوضاع انسانی  را به دلیل ناتوانی بخش قابل توجهی از مردم افغانستان در تأمین رژیم غذایی متعادل خود منتفی نمی دانند.»

Leave a reply