مکتب های دخترانه در پنج ولایت گشایش یافته‌است

0
44

تلویزیون باغی: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف می‌گوید در پنج ولایت، طالبان به دختران صنف‌های متوسطه و لیسه اجازه رفتن به مکتب را داده‌اند.

عمر عبدی؛ معاون اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) که هفته گذشته به کابل سفر کرده بود، در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفته است که طالبان در ولایات بلخ، جوزجان، سمنگان، قندوز و ارزگان در جنوب غربی در حال حاضر به دختران اجازه آموزش داده‌اند.

عبدی گفته که وزیر معارف طالبان به او گفته که آنها بر روی چارچوبی کار می‌کنند که به همه دختران اجازه ادامه تحصیل بالاتر از صنف ششم داده شود، این دستورالعمل «بین یک ماه تا دو ماه» منتشر می‌شود.

امروز ۲۸- مین روزی بود که مکاتب پسرانه در افغانستان بازگشایی شده؛ اما طالبان اجازه حضور دختران بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌ها را نداده‌اند.

عفو بین‌الملل اخیرا از طالبان خواسته که فورا به دختران در افغانستان اجازه ادامه تحصیل بدهد.

عفو بین‌الملل افزوده که حق تحصیل یک حق اساسی بشر است و طالبان به عنوان مقامات اداره کننده کشور موظف به رعایت آن هستند.

این سازمان گفته که‌ سیاست‌هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می‌شود تبعیض‌آمیز ، ناعادلانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده‌است که طالبان باید فوراً تمام مکاتب متوسطه را به روی دختران باز کنند و به تهدیدها و حملات علیه معلمان و دانش‌آموزان پایان دهند.

Leave a reply