امریکا می‌خواهد تخلیه با پروازهای چارتر از افغانستان را بیشتر سازد

0
49
تلویزیون باغی: حکومت ایالات متحده امریکا گفته است که تصمیم ندارد روند تخلیه نظامی از افغانستان را از سر گیرد، اما حکومت این کشور تلاش می‌کند که پروازهای چارتر را افزایش بدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، از تلاش‌ها برای افزایش پروازهای چارتر برای تخلیه از افغانستان سخن گفته است.

پرایس روز پنجشنبه گفت: «این ایده که ما پروازهای تخلیه را مانند آنچه که پیش از ۳۱ اگست جریان داشت از سر می‌گیریم، درست نیست.»

این اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به آن دلالت می‌کند که در روند تخلیه آینده، نظامیان امریکایی در افغانستان حضور نخواهند داشت.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع وزارت خارجه خارجه امریکا بدون ذکر نامش گزارش داده بود که واشنگتن می‌خواهد پروازهای تخلیه از افغانستان را پیش از پایان سال روان از سر گیرد.

ند پرایس گفته است« “پروازهای چارتر به شکل عادی (روتین) انجام می‌شوند و هدف ما این است که این پروازها را از این هم عادی تر نماییم تا بتوانیم خروج شهروندان ایالات متحده، دارندگان اقامت دایمی امریکا و دیگران را تسهیل کنیم.»

حضور دو دهه ایالات متحده امریکا در افغانستان با تخلیه شتابزده ۱۲۴ هزار غیرنظامی، به شمول شهروندان ایالات متحده امریکا، افغان‌ها و برخی از اتباع کشورهای دیگر در ۳۱ اگست امسال به پایان رسید. طالبان در ۱۵ اگست وارد شهر کابل شدند. با این حال، هزاران تن از همکاران افغان ایالات متحده که در معرض تهدید طالبان قرار دارند، در آن کشور باقی ماندند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و برخی از مقام های دیگر این کشور تعهد کرده اند که برای بیرون کشیدن این افراد تلاش می کنند.

Leave a reply