مشاور امنیت ملی پاکستان برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران افغان وعده داد

0
46

تلویزیون باغی: اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در نشستی با مشاور امنیت ملی پاکستان، مشکلات تاجران را با او در میان گذاشته و خواستار همکاری این کشور شد. معید یوسف هم در این دیدار وعده سپرد که مشکلات سرمایه‌گذاران افغان در آن کشور را بررسی و حل می‌کند.

هیأت رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور طی نشستی در ارگ ریاست جمهوری با معید یوسف؛ مشاور امنیت ملی پاکستان و صادق خان، نماینده خاص نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان، مشکلات تجارت و ترانزیت تاجران افغان را با آنان شریک کرد و خواهان حل آن شد.

گفته شده در این نشست، عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس‌الوزرای حکومت طالبان، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و شماری از مقام‌های دیگر نیز حضور داشته‌اند.

محمد یونس مهمند؛ رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور روی مشکلات فنی فراراه تجارت افغانستان و پاکستان به‌خصوص موضوع فورم الکترونیکی واردات (EIF) و مشکلات تاجران افغان صحبت کرده و بر رفع مشکلات موجود تاکید کرده‌است.

طبق گزارش اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در این نشست، بر برطرف‌شدن شرط فورم الکترونیکی واردات EIF که از سوی بانک مرکزی پاکستان وضع شده‌بود، معافیت محصول گمرکی بر ۱۸ محصول صادراتی افغانستان، ارائه تسهیلات بیش‌تر برای تاجران افغان جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک از سوی دو کشور و همکاری‌های تخنیکی و تکنالوژیک روی سکتور زراعت، تعهد شده‌است.

همچنین پاکستان تعهد کرده که تسهیلات بیش‌تری را برای واردات اموال تاجران افغان در بندر کراچی ایجاد کند.

با این حال تاجران همواره از عدم پای‌بندی پاکستان به تعهدات‌اش در قبال تجارت میان دو کشور انتقاد کرده‌اند. پیش از این برای نخستین‌بار ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت طالبان گفته‌بود: پاکستان در بسیاری از زمینه‌ها وعده‌ی هم‌کاری داده‌‌است؛ اما مشکل این‌ است که پاکستان به وعده‌های خود عمل نمی‌کند.

روز گذشته مشاور امنیت ملی پاکستان در رأس یک هیأت پاکستانی به کابل سفر کرد.

Leave a reply