بریتانیا و روسیه: فعالیت‌های تحریک‌آمیز و نشر مزخرفات را توقف دهید

0
45

تلویزیون باغی: وزارت خارجهٔ روسیه امروز ۲۳ اکتوبر (سوم دلو) ادعای بریتانیا را رد کرد که گویا کرملین در پی تعویض حکومت کنونی اوکراین با یک ادارهٔ طرفدار مسکو بوده و یوهینی مورایوف، قانونگذار پیشین اوکراینی کاندید مورد نظر روسیه برای رهبری اوکراین است.

آقای مورایوف، رهبر یک حزب کوچک است که هیچ کرسی در پارلمان اوکراین ندارد.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه گفته است که نشر و پخش معلومات نادرست توسط وزارت خارجهٔ بریتانیا این را ثابت می‌سازد که کشورهای ناتو در پی افزایش تنش‌ها در اوکراین اند. او گفت: “ما از وزارت خارجهٔ بریتانیا می‌خواهیم که فعالیت‌های تحریک آمیز و نشر مزخرفات را توقف دهد.”

وزارت خارجهٔ بریتانیا دیروز ادعا کرد که چندین سیاستمدار دیگر اوکراینی نیز با خدمات استخبارات روسیه ارتباط دارند.

نام دو سیاستمدار اوکراینی، مایکولا ازاروف، صدر اعظم پیشین و اندری کلویوف، رییس دفتر رییس جمهور پیشین اوکراین، ویکتور یوناکوویچ، نیز در این فهرست شامل است.

وزارت خارجهٔ بریتانیا گفت که برخی از این افراد همین اکنون در هماهنگی با استخبارات روسیه در تلاش طرحریزی حمله بر اوکراین اند.

آقای مورایوف به اسوشیتدپرس گفت که ادعای بریتانیا “احمقانه و تمسخر آمیز” است، زیرا به گفتۀ وی روسیه در سال ۲۰۰۸ او را منحیث یک تهدید شناسایی کرده و به او ویزه نداده بود.

اما آقای مورایوف رهبر حزب “ناشی” است که در گذشته یک جنبش جوانان به نام “ناشی” از ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه حمایت می‌کرد.

او ضمن انتقاد از بریتانیا به اسوشیتدپرس گفت که هر آنچه که از مسیر انکشافی غرب طرفداری نکند، طرفدار روسیه پنداشته می‌شود.

بریتانیا گفته است که این ادعا را بر اساس ارزیابی‌های استخباراتی بیان کرده، اما در این خصوص هیچ نوع شواهد یا مدارک ارایه نکرده است.

این در حالی است که تنش‌ها میان غرب و روسیه در مورد اوکراین بالا گرفته است.

کشورهای غربی می‌گویند که روسیه با مستقر کردن ۱۰۰ هزار نیرو در امتداد مرز اوکراین در پی حمله بر این کشور است، اما مسکو این اتهام را رد می‌کند.

Leave a reply