نبود فرصت کاری برای قابله‌ها در افغانستان؛ از هر شش قابله فقط یکی فرصت کار را دارد

0
48

تلویزیون باغی: وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که هم اکنون نزدیک به ۳۵ هزار قابله در این وزارت ثبت است، اما فقط برای کم و بیش شش‌هزار تن آنان زمینۀ کار فراهم شده است.

محمد اسحاق صاحب‌زاده، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه روز یکشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) در مراسم تجلیل از کار قابله‌ها گفت که حکومت طالبان برای فراهم‌کردن زمینۀ کاری، تحصیلی، مالی و ارتقای ظرفیت برای قابله‌ها و مصوونیت آنان متعهد است.

آقای صاحب‌زاده گفت: “۴۴۸ تن آنان در بخش‌های مدیریتی مصروف اند، برای۱۳۷۰ قابله در بخش ارتقای ظرفیت و آموزش‌های مسلکی زمینه کار فراهم شده و در نتیجۀ تلاش وزارت صحت دورۀ لیسانس قابلگی در پوهنتون کابل ایجاد شده است”.

آقای صاحب‌زاده از تمام نهادهای بین‌المللی خواست که موضوع صحت را از سیاست جدا بدانند و با توجه به اینکه اکنون زمینۀ کمک در بخش‌های مختلف به ویژه سکتور صحت فراهم شده است، از افغانستان حمایت کنند.

هیلی غرشین، رییس شورای قابله‌ها و نرس‌های افغانستان در این نشست گفت که هم اکنون سه کتگوری قابله در افغانستان فعالیت دارند، دیپلم یا ۱۴ پاس که در انستیتوت‌های دولتی و خصوصی دوساله آموزش دیده اند، قابله‌های دارای مدرک لیسانس که در یک پوهنتون دولتی و شش پوهنتون خصوصی درس خوانده اند.

یک زن به حیث رییس شفاخانه ملالی کابل تعیین شد

Leave a reply