۶۴۰۰ خبرنگار از زمان تسلط طالبان بیکار شده‌اند_خانه ‌ آزادی بیان

0
55

تلویزیون باغی: خانه آزادی بیان، از ادامه فشار بر رسانه‌ها، تهدید، بازداشت و شکنجه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از سوی نیروهای طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که در مدت ۸ ماه اخیر ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه بازداشت و شکنجه شده‌اند. دست‌کم ۶۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ بیکار و حدود ۲۳۰ رسانه نیز بسته شده‌اند.

خانه آزادی بیان، امروز چهارشنبه (۳۱ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که در سه روز اخیر، نیروهای طالبان دو خبرنگار را بازداشت و شکنجه کرده‌اند: محب جلیلی؛ خبرنگار پیشین تلویزیون آریانانیوز و علی‌رضا شهیر؛ خبرنگار رادیو – تلویزیون راه فردا.

در اعلامیه این نهاد آمده‌است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان رسانه‌ها با فشار و تهدید شدید روبه‌رو شده‌اند و این اقدام قانون دست‌رسی به اطلاعات و قانون رسانه‌های همگانی که از سوی حکومت سرپرست نافذ اعلام شده را نقض می‌کند.

خانه آزادی بیان تأکید کرده که تاکنون طالبان به هیچ‌یک از این رویدادها پاسخ‌ نداده و تغییری در برخورد با رسانه‌ها از سوی آنان به‌ میان نیامده‌است.

این نهاد افزوده: «خانه آزادی بیان، هرنوع فشار، تهدید، بازداشت و شکنجه خبرنگاران را در تضاد با ارزش‌های بشری دانسته از طالبان می‌خواهد تا مطابق قانون دست‌رسی به اطلاعات، قانون رسانه‌های همگانی و میثاق‌های بین‌المللی به حریم رسانه‌های همگانی و حق آزادی بیان مردم افغانستان تعدی نکنند و اصل آزادی بیان را تضمین کنند.»

تخریب تریبون قربانیان مطبوعات افغانستان در مرکز پروان از سوی طالبان

Leave a reply