امریکا و هند: نگذارید افغانستان پرورشگاه تروریستان شود

0
52

تلویزیون باغی: وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده و هند از طالبان خواستند تا با پیروی از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از مبدل شدن افغانستان به “پرورشگاه تروریستان” جلوگیری کنند.

در قطعنامۀ شماره ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان آمده است که قلمرو افغانستان باید هرگز برای تهدیدات یا حملات علیه هیچ کشوری استفاده نشود، به پناهگاه یا آموزشگاه تروریستان مبدل نشده یا هم حملات تروریستی در آنجا یا از آنجا طراحی و تمویل نشود.

لوید آستن، وزیر دفاع و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در نشستی زیر نام “گفتمان ۲+۲ وزیران هند-امریکا” روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) هم صدا با جی شنکر، وزیر خارجه و راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، طالبان را ترغیب کردند تا به همه توافقات قبلی شان در زمینۀ حقوق بشر، به شمول حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها پابند بمانند.

وزیران خارجه و دفاع امریکا و هند همچنان ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان، تعهد کردند تا در خصوص افغانستان با هم مشورت نزدیک داشته باشند تا باشد که “همه‌افغان‌ها یک آیندۀ همه‌شمول‌تر و صلح‌آمیز‌تر” داشته باشند. آنان همچنان در مورد انتقال کمک‌ها به مردم نیازمند افغانستان صحبت کردند.

پیش از این، نمایندگان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی با نشر بیانیۀ مشترک تاکید کرده بودند که تداوم کمک‌های بشری به افغانستان، به عملکرد طالبان و پابندی آن گروه به تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی شان بستگی دارد. همچنین، در این بیانیه آمده که رسیدگی به بحران بشری در افغانستان مستلزم در نظرگرفتن اهمیت قوانین بشری بین المللی است.

عملکرد طالبان در هشت ماه گذشته در زمینۀ حقوق بشر، به ویژه حق کار و آموزش زنان و دختران برای اکثر کشورهای کمک کنندۀ افغانستان مایوس کننده و مایۀ انتقاد بوده است. طالبان جز برخی ادارات معدود، زنان را از کار در دفاتر منع کرده و نیز به دختران اجازه نداده اند از صنف ششم به بالا به آموزش ادامه دهند.

وزیران خارجه و دفاع امریکا و هند همچنان در مورد بحران اوکراین و با تاکید بر توقف فوری خشونت و جنگ در آن کشور، صحبت کرده و یک صدا کشتار غیرنظامیان را محکوم کردند. در پی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، گزارش‌های متعدد در مورد کشتار غیرنظامیان اوکراینی توسط نظامیان روسی نشر شده است.

آنان همچنان خواستار توقف فوری خشونت، رهایی کسانی که جبراً زندانی شده اند و اعادۀ دموکراسی و حکومت همه‌شمول در میانمار شدند.

Leave a reply