وضاحت سخنگوی طالبان در مورد روند تخلیه از افغانستان

0
88

تلویزیون باغی: سخنگوی حکومت طالبان دربارۀ اظهارات اخیرش در مورد توقف عملیات تخلیه از افغانستان توسط این گروه وضاحت داده و گفته است که کسانیکه اسناد قانونی دارند می‌توانند به بیرون از این کشور سفر کنند.

آقای مجاهد گفت که هدف اظهارات اخیرش ممنوعیت بر خروج آنعده افغان‌هایی بوده که اسناد قانونی ندارند و به گونهٔ غیر اصولی و قاچاق می‌خواهند افغانستان را ترک کنند.

سخنگوی حکومت طالبان روز یکشنبه ۲۷ فبروری گفته بود که این گروه به ادامۀ عملیات تخلیه از افغانستان تا زمانی اجازه نخواهد داد که به گفتۀ وی، وضعیت افغان‌هایی که در شش ماه پسین از آن کشور بیرون شده و اکنون در کشورهای خارجی مستقر اند، بهبود یابد.

ذبیح‌الله مجاهد در یک کنفرانس خبری گفته بود که حکومت طالبان در برابر مردم مسوولیت دارد و به گفتۀ وی تا زمانیکه تضمین داده نشده است که زندگی مردم افغانستان در بیرون در معرض خطر نیست، عملیات تخلیه از این کشور متوقف خواهد بود.

آقای مجاهد افزوده بود که طالبان گزارش‌هایی دریافته اند که هزاران افغان در شرایط “بسیار بد” در قطر و ترکیه به سر می‌برند. اما او نگفته بود که از کی و چه گونه تضمینی می‌خواهند.

آقای مجاهد روز سه‌شنبه اول مارچ (۱۰ حوت) برای وضاحت به این موضوع در صفحهٔ تویتر خود نگاشته است :”مطلب سخنان من در مورد افغان‌هایی که از کشور بیرون می‌روند این بود که رفتن بدون اسناد قانونی، غیراصولی و به گونه قاچاق که هموطنان مارا با خطر مواجه می سازد ممنوع است. هموطنان ما‌که اسناد قانونی و دعوتنامه داشته باشند به بیرون‌ از کشور سفر می‌توانند و با اطمینان به کشور آمده می‌توانند. ”

ایالات متحده و سایر کشورها می‌خواهند که متحدان افغان خود و کسانی را که تصور می‌شود در معرض خطر و تهدید از سوی طالبان اند، به بیرون از افغانستان منتقل کنند.

اظهارات روز یکشنبه سخنگوی طالبان، در دو روز گذشته واکنش‌هایی را به دنبال داشت و برخی از نمایندگی‌های دپلوماتیک در افغانستان از این اقدام طالبان سخت انتقاد کرده اند.

امریکا و بریتانیا از وضع محدودیت سفر توسط طالبان ابراز نگرانی کردند

Leave a reply