روزنامه رویترز: بعید است کرسی افغانستان در سازمان ملل در اختیار طالبان قرار بگیرد

0
48

تلویزیون باغی: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده‌ که بعید است که نشست کمیته اعتبارنامه‌های سازمان ملل به طالبان و حکومت نظامی میانمار اعتبار دهد که از کشورهای خود در این سازمان نمایندگی کنند.

طبق این گزارش، یک کمیته ۹ نفره اعتبارنامه سازمان ملل متحد از جمله شامل روسیه، چین و ایالات متحده در مقر سازمان ملل تشکیل خواهد شد تا اعتبارنامه همه ۱۹۳ عضو را برای نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کند. نشست این کمیته روز چهارشنبه ( ۹ قوس) برگزار خواهد شد.

چهار دیپلمات که خواستند نام‌شان فاش نشود، به رویترز گفتند که این کمیته احتمالا اعلام تصمیمات خود در مورد نمایندگی افغانستان و میانمار را برای باقی‌ماندن سفیران فعلی در کرسی، به تعویق خواهد انداخت.

رویترز نوشته‌است که پذیرش طالبان یا حکومت میانمار توسط سازمان ملل، گامی در جهت به رسمیت شناختن بین‌المللی هر دو خواهد بود.

این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

«امارت اسلامی» سهیل شاهین؛ سخنگوی خود در دوحه را به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل معرفی کرده‌است.

شاهین: دولت فراگیر تشکیل میدهیم اما دولت انتخابی در برنامه ما نیست

طالبان از سازمان ملل خواسته بودند که به سفیر دولت سرنگون‌شده اشرف‌غنی اجازه نمایندگی از افغانستان را ندهد؛ اما غلام اسحاق‌زی؛ سفیر فعلی افغانستان خواستار حفظ کرسی‌اش شده‌است. اگرچه او امسال در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نکرد.

با این حال، مقام‌های طالبان می‌گویند، تمام شرایط شناسایی رسمی را انجام داده‌اند. کشورهای خارجی اما مبارزه با تروریزم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر را شرایط عمده به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان گفته‌اند.

Leave a reply