بولتون: ۶ ماه با حملات تروریستی فاصله داریم

0
73

تلویزیون باغی: جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا می‌گوید، دست‌کم سه ماه از خروج امریکا از افغانستان می‌گذرد؛ اما ایالات متحده به‌صورت بالقوه فقط شش ماه با حمله تروریستی فاصله دارد.

به گفته او، خروج امریکا از افغانستان، تهدیدات امنیتی علیه امریکایی‌ها را در پی داشته‌است.

بولتون در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفته‌است که علت اصلی کاهش مقبولیت دولت جو بایدن نحوه اجرای خروج امریکا از افغانستان است.

او گفته‌است که اگر «به زمان‌بندی سقوط محبوبیت بایدن نگاه کنید علت اصلی آن، پخش جهانی خروج امریکا و ناتو از افغانستان بود».

او افزوده‌است: «می‌دانید، امریکایی‌ها دوست ندارند در تلویزیون ملی تحقیر شوند. پس یکی از این دلایل، نحوه خروج بود اما علاوه بر این، [امریکایی‌ها] بابت تهدید علیه امنیت ملی نیز نگران هستند».

بولتون اضافه کرده است که یک مقام ارشد پنتاگون دو هفته پیش در مجلس سنا شهادت داد که نهادهای اطلاعاتی امریکا برآورد کرده‌اند که داعش خراسان ممکن است ظرف ۶ تا ۱۲ ماه علیه ایالات متحده حمله‌ای را انجام دهند و القاعده نیز می‌تواند ظرف ۱۲ تا ۲۴ ماه چنین حمله‌ای انجام دهد.

مشاور امنیت ملی پیشین امریکا گفته‌است: «دو سه ماه بیشتر از خروج ما نگذشته است و به‌صورت بالقوه فقط ۶ ماه با حمله تروریستی فاصله داریم. معتقدم امریکایی‌ها می‌فهمند که امنیت ما مورد تهدید قرار گرفته است و آن را در تلویزیون دیده‌اند».

در یک نظرسنجی جدید، میزان رضایت از عملکرد جو بایدن به پایین‌ترین سطح یعنی ۴۱ درصد سقوط کرد، که عمدتاً ناشی از نارضایتی فزاینده دموکرات‌ها و مستقل‌ها بود.

این نظرسنجی که توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی نیوز انجام شد، نشان داد که ۵۳ درصد از امریکایی‌ها از عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهورشان ناراضی هستند. شش درصد گفتند که نظری ندارند.

پس از خروج سراسیمه نظامیان امریکایی از افغانستان که به قدرت گرفتن طالبان منجر شد، بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند.

با آغاز خروج نظامیان باقی‌مانده امریکایی و ناتو، پیشروی طالبان آغاز شد و سرانجام در ۲۴ ماه اسد، کابل را تصرف کردند.

Leave a reply