پاکستان: امریکا باید با طالبان وارد تعامل شود

0
45

تلویزیون باغی: معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان در مقاله‌ای که روز پنجشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) در مجلۀ امریکایی فارن افیرز چاپ شد، گفته است که تعامل امریکا و سایر قدرت‌های جهان با حکومت به رهبری طالبان می تواند از بروز یک فاجعه بشری در افغانستان جلوگیری کند، زمینۀ زندگی مسالمت آمیز را به مردم افغانستان فراهم کند و جلو ظهور مجدد تهدید دهشت افگنی از خاک افغانستان را برای همیشه بگیرد.

مشاور امنیت ملی پاکستان ادعا کرده است که تعامل امریکا و سایر قدرت های جهان با طالبان، نه تنها مسوولیت این کشور ها بوده بلکه به سود این قدرت ها نیز است.

این مقام ارشد حکومت پاکستان همچنان ادعا کرده است که پاکستان در سقوط حکومت محمد اشرف غنی نقشی نداشته است. به گفته مشاور امنیت ملی پاکستان، فساد اداری، حکومتداری بد، امتناع افغان ها از حمایت و ایستادگی در کنار حکومت و دولت افغانستان و عدم جنگیدن ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی و دفاعی افغان در برابر یک گروه شورشی که تنها با سلاح های سبک مجهز بود، دلایل اصلی برگشت طالبان به قدرت است.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان وارد کابل شدند و از آن زمان به بعد، مقام‌های پاکستان به شمول صدر اعظم و وزیر خارجۀ آن کشور، برای این گروه لابی‌گری کرده و جهان را به شکیبایی و تعامل با طالبان ترغیب کرده اند.

آقای یوسف اتهام های برخی مقام های امریکایی و سایر کشور های غربی مبنی بر حمایت پاکستان از طالبان در تصرف افغانستان را “تکان دهنده” و “نادرست” خواند.

اظهارات این مقام پاکستانی در حالی بیان می شود که به دنبال سقوط کابل به دست طالبان، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا ماه گذشته میلادی گفت که واشنگتن روابط اش را با اسلام آباد بررسی خواهد کرد.

Leave a reply